6. godišnja izložba fotografija ćlanova fotokluba Kadar Slavonski Brod
Gradska knjižnica Slavonski Brod 6.-25. veljače 2023.
Naši životi su u većini slučajeva rutina a i mi kao ljudi smo najčešće skloni rutini.
Fotografija kao oblik vizualnoga pripovijedanja međutim, a nadasve ulična fotografija pokazuje da i u svakodnevnoj rutini postoje posebnosti.
Primijetiti posebnost u svakodnevici motiva što nas okružuju, stvoriti posebnost iz uobičajenosti (pokreta, geste, emocije, stajanja, šetnje, plesa….) vizualnim fotografskim jezikom (sadržajem, svjetlom, kadrom, kompozicijom, prepoznavanjem trenutka….) ispričati zanimljivu priču odlike su dobre ulične fotografije.
Ulična fotografija je ona vrsta fotografije kod koje se kvaliteta fotografije pokazuje upravo kroz način na koji vidimo motive, kako ih vizualno prikazujemo a ponajprije kako ih odabiremo.
Gledanje, biranje i prikazivanje govori ne samo o onome što fotografiramo nego govori i o autorima samima, o njihovoj osobnosti, načinu percipiranja sebe, ljudi oko sebe i život samoga. Zato se za uličnu fotografiju može slobodno konstatirati da je najautorskija od svih žanrova fotografije.
Baviti se uličnom fotografijom za svakog fotografa znači izaći iz zone komfora, znači ne samo razotkriti se za vrijeme fotografiranja na javnom prostoru nego i kroz snimljeno razotkriti sebe kao osobu i kao autora. Za to je potrebna osobna i autorska hrabrost. Stoga čestitam članicama i članovima Foto kluba Kadar iz Slavonskog Broda na toj hrabrosti i to što su za svoju ovogodišnju klupsku izložbu kao temu odabrali upravo uličnu fotografiju. Također vam svima čestitam na dobrom oku i prepoznavanju motiva te s obzirom da je kroz vaše fotografije vidljivo da ste na dobrom putu, ohrabrujem vas da nastavite sa bavljenjem ovim izazovnim žanrom fotografije. Fotografija je i kao svaki drugi zanat, te zahtjeva ustrajnost, posvećenost i stalno preispitivanje stvorenog da bi se došlo do izvrsnosti u vidu izbrušenog vizualnog jezika koji zajedno čine pravovremeni odabir i reakcija na motiv, čitanje svjetla, kadriranje i kompozicija. Ali ponajprije svima vam želim da uživate u samome putu koji sam po sebi donosi svakome uličnom fotografu mnogo radosti i ispunjenja i novih spoznaja i susreta. I u ovom slučaju vaše fotografsko putovanje je mnogo važnije od dolaska na cilj, ako se cilj uopće i može definirati kao konstanta, s obzirom da nas svaki korak naprijed vodi prema nečem novom.
Fotografije koje sam izdvojio, bit će nadam se, ne samo poticaj i orijentir samo nagrađenima autorima, nego svima ostalim autoricama i autorima prema putu kojim treba ići.
Također sam težio tome da kroz odabir pokažem svu širinu pristupa uličnoj fotografiji kao i podžanrove ulične fotografije kroz koje se moguće kretati.
Prvonagrađena fotografija ‘Susret’ nametnula se za prvi izbor jer sadrži sve elemente koje čine dobru, ne samo uličnu fotografiju po tome što je i sama po sebi ono što se smatra fundamentom ulične fotografije kroz povijest i sadašnjost. A to je između ostalog, uronjenost i bliskost autorice sa subjektima radnje, pravovremena reakcija na ‘odlučujući trenutak’, čisti kadar i kompozicija, hvatanje gesti, položaja tijela, emocije, kontrast statičkog i dinamičkog, odnos svijetlog i tamnog… Priča je ovo ispričana kroz dječju znatiželju koja ne završava na njima samima nego poput spirale pobuđuje i znatiželju samih prolaznika. Također i nas promatrača ove fotografije potiče na razmišljanje kada smo prestali biti djeca, primjećivati i istraživati svijet oko nas te imati interakciju sa onime oko nas i veseliti se njemu. Ne vraćamo li se upravo i kao fotografi tom napuštenom dječjem svijetu?
Drugonagrađena fotografija ‘Ptice’ svojom vizualnom čistoćom i meditativnom priču zadire u podžanr ulične fotografije koji se obično naziva ‘fine art street’. Podžanr koji zahtijeva ovladavanje kadrom, kompozicijom i svjetlom. Poetikom prikaza kroz kontrast statike i dinamike, referenca je na usamljenost pojedinca (mol na vodi) usprkos vreve modernog društva i života i mnoštva sadržaja koji nas salijeće i okružuje (kroz simboliku ptičjeg jata). Kao i na one koji nas okružuju i pokušavaju dotaknuti (kroz simboliku pojedine ptice koja dodiruje subjekta) a na što kao ljudi s vremenom slijedom stila života koji nas nosi poput vala (vode oko nas) postajemo indifrenetni.
Trećenagrađena fotografija ‘Parallel worlds III’ ulazi podžanr apstraktne ulične fotografije korištenjem refleksije (kao jedne jedne od tehnika dozvoljene manipulacije u ovoj vrsti fotografije koje nalazimo tijekom snimanja na terenu a ne u postobradi) sa čistim stilom kroz grafizam stila, npr. izdvajanjem tamnih subjekata na bijeloj scenografiji, lijepim fokusiranim centralnim kadrom i uravnoteženom kompozicijom, hvatanjem pokreta i gesti nadovezuje se na neki način na sadržaj drugonagrađene fotografije odgovorom na usamljenost kroz socijalizaciju kao i na refleksivnu iskrenost tog samog druženja.
Također bih kao ujednačenost kvalitete autorskih radova i zaokruženost radova kroz neku vrstu kolekcije izdvojio serije ”Parallel words’ autora Vlatka Špihala, te autora Roberta Bošnjaka.
Također iako kod uličnih fotografa postoji težnja ka crnobijeloj fotografiji a ulična fotografije to nužno nije, izdvojio bih i rad u boji ‘Iz socijalizma u kapitalizam’ koja je također u vrhu ovogodišnjih prijavljenih radova kroz odnos boja realizacije sadržaja te kompozicije, kao i iako tehnički neizbrušenu ali zanimljive kroz pristupa temi fotografiju ‘Devet života’.
Svima autorima želim da nastave uživati u traženju uličnih priča, posjetiocima izložbe da uživaju u ovogodišnjoj izložbi i da pronađu fotografiju u kojima će pronaći priče sa kojima se mogu poistovjetiti i na neki način pronaći sebe. A svima zajedno nam želim da se međusobno susretnemo na nekoj od ulica ne samo fizički nego i duhovno.
Zoran Kolarić
www.zorankolaric.com