Marko Vrdoljak: 1/250 sec., f16, xx

Autor: Marko Vrdoljak
1/250 sec., f16, xx
Izdavač: Five Stars, Zagreb
Godina izdanja: 2016.
Jezik: hrvatski
Br. stranica:
Uvez: tvrdi
ISBN: 978-953-56064-4-4
Područje: foto monografija
Kazalo/Indeks: ne

O (samo)razotkrivanjima Marka Vrdoljaka na 1/250 sec, F16, XX

Fotografija, osim što je proces  bilježenja svakodnevice, ona je i istraživanje, otkrivanje. Kako motiva, prostora, svjetlosti i tame oko sebe, tako i (ne)svjesno ulaženje u sebe u svijet svih svojih emocija (ponajprije svojih ljubavi, mržnji i strahova), duhovnih stanja, interesa, svoje osobne povijesti, preokupacija i želja.

Kod fotografiranja ljudi to je još više naglašeno nego kod drugih fotografskih motiva zbog neizbježne interakcije modela i fotografa u kojem dolazi do procesa samorazotkrivanja i kao indivudualnog čina -gdje svatko sa svoje strane objektiva istražuje sam sebe, ali gdje se i model i autor u procesu nastajanja, prepuštanja i nestajanja razotkrivaju i jedno drugom, kako bi opet bili stvoreni kroz rezultat procesa – fotografije.

To je pak posebno istaknuto kod akta kao umjetničke forme gdje model razotkrivajući se tjelesno, vanjštinom, razotkriva neminovno i svoju unutrašnjost, intimu. Ono što portret i akt čini više ili manje uspjelim je mjera u kojoj autor – fotograf kroz tjelesnost modela uspije iznijeti njegove emocije, energiju i duhovnost.

Slučajno (ukoliko postoje) i simbolično, razotkrivanja Marka Vrdoljaka, poznatog i priznatog hrvatskog fotografa u njegovoj posljednjoj fotomonografiji (prvoj, nadam se ne i posljednjoj porteta i aktova), započinju sa starim fotoaparatom nađenim na dnu prašnjave kutije na tamnom tavanu jednog napuštenog zagrebačkog stana, zaglavljenim na 1/250 brzini okidača te s potpuno pritvorenom blendom na f16.

Marko Vrdoljak kao neosporni majstor fotografije autoritativno vlada kadrom, kompozicijom. Prepoznaje i usmjerava prirodno i umjetno svjetlo. Također posjeduje ono što je odlika svakog dobrog akt fotografa – suveren osjećaj da se ne prekorači uvijek tanka granica između senzualnosti i pornografije. I to bi bilo dovoljno da ovo bude (još jedna odlična) fotomonografija prekrasnih portreta djevojaka i žena iz doista svih krajeva svijeta u kojoj možemo vizualno  uživati.  No ova knjiga nije samo to. Ono što je čini iznimnom jest ono čime sam započeo ovaj osvrt – trenuci osobnog razotkrivanja, kako autora tako i modela. I ovdje se ponovno pokazuje da tehničko i vizualno fotografsko umijeće nije samo sebi svrhom. Svaka sjena, igra svjetlom, sjaj u oku, putene ženske grudi, obline stražnjice, poza balerine više ili manje (ne)prirodna, svaki ambijent (bilo da je riječ o podrumima brijunskih tvrđava ili aleja ili pak zagrebačkog studija), teške pozlaćene šminke, boja kože, lanca kao rekvizita u službi su razotkrivanja, fotografskog putovanja ne samo putenog nego i emocionalnog, slikanjem svjetlom pred nas u svakoj fotografiji donosi jednu novu životnu priču i sudbinu.

Kako bi još više naglasio maksimalizam ženskog unutarnjeg bića te savršenost ljepote ženskog tijela u svim oblicima i nijansama, autor ove fotografske posvete ženama, na stranicama knjige postavlja suodnos ženskog akta i portreta s fotografijama minimalističkih motiva eksterijera, arhitekture i prirode.

Potpuni okvir knjizi daje autorova poezija kao sastavni dio knjige kroz koju se on, zavirujući poetikom riječi u sebe, pokazuje ne samo kao fotografski majstor mekog i tvrdog svjetla te kompozicije, nego također i intimne i meke kombinatorike riječi.

Na kraju… Svaki fotograf je ujedno i putnik-istraživač.  Dobra fotografija zahtijeva smjelosti poput one u knjizi za otisnuti se na taj put.

Fotografsko putovanje je ono koje započinje u sebi i završava u sebi bez obzira koliko stvarnih kilometara je prijeđeno.

Ukoliko smo nakon takvog putovanja bliži sebi i drugom ljudskom stvorenju tu pored nas, te ukoliko je model bliže nama kao čovjeku i fotografu, vrijedilo je pritisnuti okidač.

Isto tako, bez obzira nosite li kromosom xx ili xy, ukoliko ste nakon listanja ove monografije bliže razumijevanju žene, njenog specifičnog svijeta, njene nježnosti, putenosti, hrabrosti, straha, nemira, ukoliko ste u fotografijama prepoznali emocije, životnu priču, možda je čak prihvatili kao svoju, vrijedilo ju je uzeti u ruke. Potičem vas na taj čin. Zaustavite se na trenutak (dužina trenutka je uvijek vaš osobni izbor) na fotografijama iz knjige.

Kao što Marko Vrdoljak u jednoj svojoj pjesmi iz knjige piše:

Sjedih na travi

Uz put.

Žuriše ljudi

Lijevo i desno

Svojim putem.

Koračahu i trčahu,

Neki čak pokušaše i

Letjeti…

A ja sjedih

U tom trenu

Kraj njihova trka.

Bijah na svom

Putu.

(Marko Vrdoljak)

Autor, svi modeli te ostali suradnici odrekli su se honorara vezanih uz ovu monografiju u korist Udruge žena oboljelih i liječenih od raka. Jedan od puteva da otkrijete i osnažite dobro u sebi je da slijedite njihov put i da kupnjom ove knjige i vi date svoj skroman doprinos u radu te Udruge.

   





MARKO VRDOLJAK – ŽIVOTOPIS

Marko Vrdoljak rođen je u Zagrebu 1973. g. Do sada je objavio deset fotomonografija: “Zagrebačka županija”, “Nacionalni park Brijuni” (2010), “Nevjerojatna Hrvatska”, “Nerezine”, “Nacionalni park Risnjak”, “Zagreb”, “Lošinj Archipelago”, “Veličina skromnoga”, fotomonografiju o ljepoti ženskog tijela “1/250 sec., f16, xx” i “Nacionalni park Brijuni” (2016).

Uz ostale nagrade i priznanja dobitnik je najprestižnije strukovne nagrade u Hrvatskoj, “Tošo Dabac” (2013), za veliki doprinos afirmaciji umjetničke fotografije i fotografske umjetnosti u Hrvatskoj.

Priznanje za svoj fotografski rad Vrdoljak je dobio potpisivanjem ugovora s Ministarstvom vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske o realizaciji tri izložbe: “Nevjerojatna Hrvatska 1”, “Nevjerojatna Hrvatska 2” i “Plavo – zelena Hrvatska” koje čine ukupno 126 fotografija svih dijelova Hrvatske, a kojom se predstavljaju ljepote Hrvatske u svijetu.

Fotografija “Ovčji raj”, snimljena u Lici, odabrana je za naslovnicu 50-og jubilarnog broja “DigitalFoto Magazina” kao prva naslovnica s djelom hrvatskog fotografa dok su njegove fotografije grčkog kipa “Apoksiomena” uvrštene u službeni katalog British Museuma, “Defining beauty: the body in ancient Greek art”.

Uz svoj fotografski rad, nagrađivan je u video stvaralaštvu unutar kojeg je snimio višestruko nagrađivane filmove “Pulse of the city – Zagreb”, “Brijuni – The Hidden Paradise” i “Color Your Christmas with Zagreb”, a autor je i službenih promotivnih filmova otoka Lošinja, Zagrebačke županije, otoka Raba, grada Opatije, Muzeja Apoksiomena i dugometražnog filma “Sedam dana stvaranja” o tajanstvenom životu u dominikanskom samostanu u Dubrovniku.

Uz kompletno snimanje fotografske, video i audio građe za Muzej na Brijunima, Vrdoljak redovito održava Fotografske radionice u Nacionalnom parku Brijuni te uz predavanja u svome Atelieru u Zagrebu, fotografskim klubovima po regiji, te povremenim izlaganjima na Prirodoslovno matematičkom fakultetu, Grafičkoj školi, Školi primijenjene umjetnosti i dizajna te predavanjima u organizaciji UNPAH-a, MINT-a i HTZ-a, kontinuirano radi na promociji fotografske umjetnosti.

Vrdoljak je autor službenih foto arhiva gradova Zagreba, Opatije, Rijeke, Lošinjskog arhipelaga, Zagrebačke županije, nacionalnih parkova Risnjak i Brijuni, Muzeja Apoksiomena, Franjevačkog samostana grada Cresa te projekata “Moj komadić zemlje”, “Zagrebački vremeplov” i “EDEN” Hrvatske turističke zajednice.

Svoje radove do sada je predstavio na stotinama izložbi u Hrvatskoj, SAD-u, Kanadi, Rusiji, Italiji, Litvi, Poljskoj, Slovačkoj, Islandu, Danskoj, Švedskoj, Finskoj, Irskoj, Ukrajini, Češkoj, Belgiji, Latviji, Bugarskoj, Crnoj Gori

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Scroll Up